רכבת ישראל ועמותת "קרוב ללב" במחווה לכבוד יום העצמאות ה-70 למדינה
לכבוד יום העצמאות ה-70 לישראל, שוחזרה לאחרונה תמונה נוסטלגית מקו רכבת העמק אשר צולמה בשנת 1948. השיחזור בוצע בשיתוף פעולה ייחודי בין רכבת ישראל לעמותת קרוב ללב, הפועלת לחיזוק הלכידות החברתית בישראל באמצעות מפגשים בין חילוניים לדתיים.
בתמונה המקורית נראית כרטיסנית של רכבת ישראל דאז, בודקת כרטיסים לנוסעים בקו העמק הישן. באמצעות פקחית של רכבת ישראל, בוצע שחזור מדוקדק לתמונה, באותו מקום בדיוק, בקו העמק המחודש בסמוך לתחנת כפר יהושוע.
השחזור הינו חלק מפרויקט של עמותת קרוב ללב, לכבוד שנת ה-70 למדינה. במסגרתו משוחזרות תמונות משנתה הראשונה של המדינה. התמונות יאוגדו לכדי ספר, שמופק לקראת יום העצמאות ה-70.
רכבת העמק – אז והיום
רכבת העמק היתה שלוחה של הרכבת החיג'אזית, ונסעה בין חיפה, דרך צמח עד לדמשק בסוריה. במהלך השנים הפכה הרכבת למיתוס בתולדות הישוב היהודי בארץ, בעיקר בשל סיפורים ואגדות שנקשרו אליה. רכבת העמק תרמה לפיתוח העיר חיפה והישובים סביבה ופעלה בהצלחה עד קום המדינה.
בימי מלחמת העולם השנייה פעלו בקו שש רכבות יומיות ששימשו בין היתר להסעת הצבא הבריטי במערכה לכיבוש לבנון וסוריה בשנת 1941. לקראת סיום המנדט (מרץ 1948), חיבל ארגון "ההגנה", ברשת מסילות הברזל בכל הארץ וערב הכרזת המדינה פוצץ גם הגשר מעל הירדן. בתום המלחמה חודשה תנועת הרכבות באופן חלקי, אך הקו לא שוקם ובנובמבר 1951 נערכה הנסיעה האחרונה מחיפה לעפולה.
באוקטובר 2016 נחנכה מסילת רכבת העמק החדשה המחברת בין חיפה לעפולה ובית שאן. לאורך הקו נבנו 26 גשרים, באורך כולל של 5.5 קילומטרים, נחצבו 3 מנהרות תת-קרקעיות, באורך כולל של כקילומטר, והוקמו מעברים חקלאיים, גשרים להולכי רגל, מחלפים, הפרדות מפלסיות ועוד. במסגרת העבודות הושקע מאמץ רב בשמירה על הסביבה ועל ערכי הטבע והנוף. אלפי פקעות ומעל 600 עצים, חלקם בני מאות שנים, הועתקו ונטעו מחדש. ערוצי הנחלים החוצים את התוואי הוסדרו, ביניהם נחל חרוד ששוקם וחודשה בו זרימת המים.
לצד עבודות התשתית שופצו ושומרו מבנים היסטוריים רבים, בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, נתיבי ישראל, רכבת ישראל, רשות הטבע והגנים והרשויות המקומיות. בין היתר שומרו התחנות היסטוריות של בית שאן, כפר יחזקאל, עין חרוד, אלרואי, כפר יהושע, צמח וחמת גדר. כמו כן שוקמו גשרוני אבן, מעבירי מים ומבנים אדריכליים נוספים.