ניצחון למכללת גורדון על עיריית חיפה: העירייה לא תוכל לדרוש הקמת חניון ללא מתן היתר לבניית מבנה חדש למכללה
ניצחון משפטי למכללת "גורדון" לחינוך, במאבק מול עיריית חיפה על תוספת בנייה בשטח המכללה. ועדת הערר המחוזית לתכנון ולבנייה קיבלה את הערעור של המכללה האקדמית נגד דחיית התוכניות שהגישה לוועדה המקומית.
באמצעות עו"ד משה פרזנצ'בסקי ממשרד בן ארי, פיש, סבן ושות' פנתה המכללה לוועדה המחוזית וטענה, כי לאור הגידול במספר הסטודנטים בכ-150% ב-6 השנים האחרונות, נוצר הצורך להוספת מבנה חדש, שיכלול כיתות לימוד וחניון תת קרקעי של 3 קומות. כמו כן, ביקשה המכללה לאשר לה הוספת קומה אחת למבנה קיים, עם מרחב מוגן ומעלית, המיועדת להנגשה. שתי התוכניות הוגשו לוועדה המקומית, וזאת במסגרת ניצול זכויות בנייה בתוכנית מאושרת וללא חריגה.
לטענת נציגי המכללה, הם הופתעו לשמוע שהעירייה מאשרת להם אך ורק הקמת חניון, ולא מאשרת את תוספות הבנייה: הבקשה להוספת קומה נדחתה בנימוק שמדובר במתחם בו אין פתרון חניה הולם לביקוש הקיים, ואילו הבקשה להוספת מבנה נדחתה. מה שאושר היה רק הקמת חניון תת קרקעי.
בערעור לוועדת הערר המחוזית, טענו עו"ד פרזנצ'בסקי, כי הוועדה המקומית דחתה את הבקשות ללא כל בסיס משפטי, מאחר ועל פי החוק, כאשר מוגשת בקשה להיתר בנייה על הוועדה לבחון את דרישות החנייה ביחס לאותה תוספת, ואין מקום לעריכת חשבונות אחרים ביחס למקומות החנייה שאושרו בעבר.
ועדת הערר קיבלה טיעון זה וקבעה בהחלטתה כי "משאין מחלוקת כי המבנים הקיימים נבנו בהיתרים אשר עומדת להם חזקת התקינות, הוועדה המקומית אינה יכולה לדרוש היום התקנת מקומות חנייה עבור מבנים אלה, במסגרת בקשה להיתר לתוספת בניה חדשה".
ועדת הערר גם מתחה ביקורת על המלצת אגף תנועה וחניה בעירייה, שהיוותה בסיס להחלטת הוועדה שלא לאשר את התוכנית, וכתבה: "ההנמקה לדרישה למתן פתרונות חנייה עבור כל הבניה הקיימת, אינה על דרך הפרשנות, אלא מקורה ב'מחוזות אחרים' של צורך ציבורי בסביבת הנכס, וסירוב העוררת לשתף פעולה עם חיובה בהתקנת פתרונות חנייה ציבוריים מחוץ לתחום המגרש". בסופו של הדיון קבעה הוועדה המחוזית, כי המכללה תציג במסגרת הבקשות להיתרי בנייה את פתרונות החנייה עבור הבנייה החדשה בלבד.
במהלך הדיון בוועדת הערר המחוזית הופיע בין השאר נשיא מכללת גורדון, פרופ' יחזקאל טלר, שציין כי המכללה עושה מאמצים לפתור את מצוקת החנייה של הבאים בשעריה ובין השאר מסבסדת את הפעלת הרכבל מבת גלים לסטלה מאריס עבור הסטודנטים, ורבים מהם עושים שימוש ברכבל. לדבריו, בכל מקום העירייה עושה מאמצים לחבק את המוסדות להשכלה גבוהה, אבל בחיפה זה לא כך. עוד הוסיף נשיא המכללה, כי "ראש העיר אמר לי שהוא רוצה שנלך מפה. זו המטרה, לסלק אותנו". פרופ' טלר הוסיף "אנחנו לא מתכוננים להסתלק ואם לא נוסיף בניה, אנחנו מסתדרים יפה עם מה שיש לנו. צפוף לנו אבל נמשיך ככה הלאה".