העשרה שוטרים ומפקד אחד מטפליםפ באלף אירועי מצוקה בכינרת. החלה עונת הרחצה
יחידת השיטור הימי קיבלה את הכבוד המגיע לה במהלך הפסח, כשחילצה עשרות מתרחצים שנסחפו ועסקה בחיפושים אחרי שלושת הנעדרים
לפני פסח החלה עונת הרחצה בכינרת, ואיש מאנשי יחידת השיוטר הימי לא ציפה שהפתיחה תהיה כל כך סוערת עם שלוש טובעים וחיפושים שנמשכים תקופה ארוכה. אבל בסיפור הבא נעסוק בעיקר ביחידה
15 חופי איגוד ערים כינרת נערכו לרגע הזה שאמור לקלוט בעונה כולה מאות אלפי ישראלים, אבל לא רק. מדובר בפתיחה מוקדמת של עונת הרחצה וזאת על מנת לתת מענה לעשרות אלפי הנופשים הצפויים לפקוד את חופי הכינרת מידי יום כבר במהלך הפסח.
צוותי איגוד ערים כינרת ורשות הכינרת, נערכו בחופים לקליטת הציבור הרחב, צוותי הסברה מתוגברים שיחלקו שקיות לאיסוף אשפה וצ'ופרים למשפחות שישמרו על ניקיון סביבתם, אבל מי שנכנסים לכוננות מיוחדת הם שוטרי היחידה לשיטור ימי צפון.
יחידה המונה 10 שוטרים ומפקד אחד, רב פקד אילן שוורץ. ביחידה גם כ-40 מתנדבים שמשמשים בדרך כלי כמספרי שניים בכלי השיט המשטרתיים. ליחידה יש ספינה אחת גדולה, סירה קטנה, שני אופנועי ים והרבה תעוזה ורצון. "זה מה יש, אנחנו לא חיל הים", מסביר לנו בחיוך מפקד היחידה רפ"ק שוורץ. "בעוד שלושה שבועות תגיע ליחידה סירה נוספת" הוא מבטיח.
כלי השיט המרכזי אורכו 10 מ' והוא מופעל על ידי שני אנשי צוות. מדובר בכלי מתקדם מאד מדוגם במערכת ראיית לילה מכ"ם, חיבור לגוגל ומכשור רב אחר. המכ"ם אומנם מזהה רק כלי שיט ולא אנשים אבל מערכת ראיית הלילה מסייעת בהצלת חיים.
ביחידה הצפונית יש גאוות יחידה ודוקטרינת עבודה מאד ברורה. "העבודה אצלנו נחלקת לשלוש" מסביר שוורץ. "החלק הראשון מדבר על הסדר הציבורי סובב אגם. וכשאני אומר סדר ציבורי אני מדבר על יצירה של הפרדה באגם בין הפעילות הימית, כלומר שימוש בכלי שיט ממונעים כמו אפנועי-ים, סירות מרוץ וסירות דייגים – לבין המתרחצים".
בסובב כינרת ניתן לראות את המצופים הצהובים. "מדובר במצופי 300 צהובים בולטים וגדולים. אלה מסמנים את הקו שממנו אסור לשוט עם סירות ממונעות . בתוך האיזור הזה מותר לנוע במהירות של חמישה קמ"ש ואנכית לחוף. כל חריגה מההוראות האלה גוררת קנסות כבדים". שוורץ מנסה להמחיש "מדובר בתמרור עצור לכל דבר וענין".
החלק השני הוא שמירה על הסדר הציבורי. "הסדר הציבורי מחייב אותנו להיות גם סוג של מתנ"א (משטרת התנועה). באגם, שאני מזכיר הוא היחיד בארץ, יש כמות גדולה מאד של כלי שיט שמגיעים מכל הארץ ולכן חובה עלינו להיות משטרת תנועה שזה אומר: בדיקת תקפות של רישיונות, ביטוחים ורישיון הפעלה של הכלי. אנו נאלצים לאכוף את הנושא הזה כי הוא גורם מונע בעיות". היחידה גם עוסקת במתן דוחות. למשל, מי שחורג מהתחום של קו 300 באיזור חוף רחצה יכול לשלם קנס של 3200 ₪, אם עשה זאת באיזור של חוף לא מוכרז הקנס מגיע ל- 1600 ₪".
מהנתונים שנאספו ביחידה ממוצע האירועים השנתיים מסתכם באלף אירועים לאורך כל השנה. במילים אחרות שלושה אירועים ביום. מתוכם כ-65 אחוזים אירועי הצלה. "כשמדברים על אירועי הצלה ועל כמות כזו אנחנו מדברים על 600-700 איש שנקלעו למצבי מצוקה שהיו יכולים להיגמר רע מאד", מסביר מפקד היחידה.
רב פקד שוורץ, מתגורר בקרית שמונה בן 53 נשוי ואב לשלוש בנות. לדבריו עוד מעט הוא הולך הביתה אחרי 26 שנת שירות. "התחלתי בכינרת ואני מסיים את השירות בכינרת". שוורץ גאה מאד בתפוקה שלו ושל אנשיו בזכות המכשור שיש ליחידה "באמצעות כלי השיט שלנו הצלחנו בשלוש השנים האחרונות לצמצם אירועים. צריך לזכור אנחנו יחידה מבודדת אין חיל הים מאחרנו, אין יחידות משנה, ביטחון נמל וכדומה, אנחנו לבד. אחראים על כל האגם הזה".
כששוורץ אומר לבד הוא מדבר על הצורך לאכוף פעילות מגוונת באגם, לא רק של אירועי הצלה, אלא, למשל 24 ספינות נוסעים של צליינים. "הכינרת היא האגם הכי קדוש לנוצרים מה שמביא לא מעט צליינים וכמויות אדירות של הפלגות באגם בספינות שיכולת לשאת 50 עד 400 איש וצריך לדאוג באמצעות אכיפה ובט"ש גם להפלגות הללו". לצד הפלגות הצליינים מסתבר שבכינרת יכולים לנוע במהלך יממה 100 כלי שיט מסוגים שונים בסובב כינרת".
החלק השלישי והלא פחות חשוב מבחינת היחידה הוא התראה מוקדמת והסברה. "המתרחצים בחוף צריכים להבין שהכנרת היא פסטורלית. היא נראית מזמינה, אבל יש לה את הבעיות שלה והמרכזית היא הסחף משעות הצהריים. משטר הרוחות כל יום הוא בעייתי". לדברי רפ"ק שוורץ "בסביבות אחת בצהריים נכנסת רוח מערבית ואנשים לא מבינים את העוצמה שלה, שהולכת ומתגברת עד חמש שש לפנות ערב. הסכנות עד שפך הירדן הצפוני הם גדולות. לעיתים הרוחות מושכות את המתרחצים ללב ים. חלק גדול מהאירועים שלנו זה בגלל הרוח בצהריים. אני לא אומר לאנשים לא להכנס, אבל אני כן מבקש להיות זהירים ולהישאר בקרבת החוף. פשוט לשמור על הילדים שמשתמשים באמצעי ציפה שונים כמו גלגל ים או מזרון ובשעות מסוימות זה לא בטוח".
רפ"ק שוורץ וסגנו רס"ב יוחאי לנקרי ושוטרי היחידה מגיבים לכל קריאה ממוקד 100 בכל מקום בכינרת תוך רבע שעה לכל היותר. שוורץ מציין כי אחד הדברים החשובים הוא להזכיר לכל מי שיוצא עם כלי שיט כולל גלשן רוח וכדומה לעשות זאת עם המכשיר הנייד. "כן המכשיר הנייד מציל חיים. הוא נותן לנו אפשרות להגיע למי שנקלע למצוקה במהירות מקסימלית. צאו עם המכשיר הנייד אל תחששו שהוא יירטב, תחשבו על האפשרות שתזדקקו לו, לעזור לנו להגיע אליכם".
אנשי היחידה מקפידים כל העת להדגיש כי גולת הכותרת של עבודתם מעבר לאכיפה יבשה של החוק דוחות וכדומה, היא הצלת חיים "זה המטרה שהיחידה שלנו מקדשת בעבורה את פעילותה".