מרכז תמיכה לנגישות לימודית נחנך בטכניון
המרכז, שהוקם בתמיכת קרנות הביטוח הלאומי, יטפל במאות סטודנטים המתמודדים עם מוגבלויות פיזיות וחושיות ועם בעיות קשב וריכוז
מרכז התמיכה לנגישות לימודית בטכניון נחנך אתמול (יום ד') בטקס חגיגי בבניין אולמן בלב הקמפוס, בהשתתפות נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא, דיקן הסטודנטים פרופ' מוריס אייזן, מנהל הקרן לפיתוח שירותים לנכים בקרנות הביטוח הלאומי שמואל ווינגלס וראש היחידה לקידום סטודנטים בטכניון, שרה קציר.
מנהל הקרן לפיתוח שירותים לנכים, מר שמואל וויינגלס, אמר כי "הקמת מרכז תמיכה בטכניון, האוניברסיטה הוותיקה בישראל, תאפשר גידול במספר הסטודנטים עם מוגבלות שיוכלו לרכוש השכלה אקדמית בתחומי המדעים והטכנולוגיה, וכתוצאה מכך תיפתח הדלת להשתלבותם בתעסוקה נורמטיבית בתפקידים ההולמים את יכולתם ואת הפוטנציאל שלהם. קרנות הביטוח הלאומי הובילו בשש השנים האחרונות את מיזם הנגשת ההשכלה הגבוהה בישראל לסטודנטים המתמודדים עם מוגבלויות, וזאת באמצעות הקמת מרכזי תמיכה ב-35 מוסדות אקדמיים ברחבי הארץ, אשר פרצו את הדרך לשוויון חברתי של ממש."
ראש היחידה לקידום סטודנטים בטכניון, שרה קציר, הסבירה כי "מטרת המרכז החדש היא לכנס תחת קורת גג אחת שירותים הניתנים לסטודנטים בעלי מוגבלויות ולהעלות בקרב חברי סגל הטכניון את המודעות למגבלות אלה. המרכז, שיפעל בבניין אולמן באחריות לשכת דיקן הסטודנטים, כולל בין השאר עמדות מחשב מונגשות, חדר סדנאות, חדרי היבחנות באמצעות מחשב וחדר לרכזת הנגישות הלימודית." המרכז הוקם על ידי אגף בינוי ותחזוקה ובסיוע אגף מחשוב ומערכות מידע תוך התייעצות שוטפת עם ראש לשכת דיקן הסטודנטים ועם חברי ועדת הקרנות בביטוח הלאומי. התמיכה הכספית ניתנה על ידי המוסד לביטוח לאומי באמצעות קרנות הביטוח הלאומי והטכניון.
עד כה טיפלה רכזת הנגישות בכ-200 סטודנטים עם מוגבלויות פיזיות וחושיות. כ-500 סטודנטים מטופלים ביחידה לקידום סטודנטים, על רקע של בעיות קשב וריכוז, על ידי מומחי היחידה רוזי אנגל וגיל ברקוביץ.
סיפורו של אלי כהן
אלי כהן, יליד כפר סבא, היה תלמיד מצטיין עד אמצע כיתה י"א. אז, בנסיבות לא ברורות, הוא איבד את השמיעה בשתי אוזניו. "זאת הייתה תקופה שבה עדיין לא הייתה מודעות לצורך בהנגשה במערכת החינוך. מהר מאוד הפסקתי להבין מה המורים אומרים והציונים שלי צנחו במהירות."
לכל זה נלוו כמובן קשיים חברתיים חדשים ותחושה קשה של חוסר אונים. "אחרי שהוצאתי כל השנים ציונים של 90 ומעלה, פתאום לא עברתי מבחנים. עזבתי את המסלול של פיזיקה-ביולוגיה לטובת כלכלה ומינהל עסקים, ולמרות זאת לא הצלחתי להשלים בגרות."
לאחר התיכון בחר כהן בשירות לאומי במד"א – החלטה שהתגלתה כמעשה נכון מאוד. "זה התחיל בחודש שלם של קורס חובשים בתנאי פנימייה, ופתאום שוב הרגשתי שאני חכם ומועיל. עבדתי בניידות עזרה ראשונה ואחר כך המשכתי לקורס טיפול נמרץ ולעבודה בניידות טיפול נמרץ."
בתום השירות הוא שיפר בגרויות, השלים פסיכומטרי בציון מעולה והחל ללמוד במכללה במרכז הארץ. "זה היה קשה מאוד, כמעט בלי עזרה ובלי הנגשה," והוא החליט לעבור לטכניון והחל ללמוד בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול. "כאן הכל היה אחרת – מהרגע שיצרתי קשר עם מלכה רוזנפלד מאגודת הסטודנטים ועם רכז לקויות הלמידה. בהמשך, כשמרכז הנגישות בראשות סיגל בלום החל לפעול, זאת הייתה עוד עליית מדרגה. כיום אני הולך עם מכשיר שמיעה משופר שנרכש בעזרת אגודת הסטודנטים, עובד על מחשב שהונגש לי אישית בחוות המחשבים של מרכז הנגישות (שפתוחה סביב השעון), יש לי חונך, ייעוץ בנוגע לקורסים ועוד. גם הדירה שלי במעונות מונגשת עבורי, וכל זה למיטב ידיעתי קיים רק בטכניון."