נכים קשים יכולים לנשום לרווחה. מסך מגע וג'ויסטיק, פרי פיתוח ישראלי, מאפשרים להם לעלות לכביש בביטחון
להיות מוגבל על כיסא גלגלים ולהמשיך להתנייד בכבישים זו משימה לא קלה. על כך יכולים להעיד אלפי נכים הנעים בכבישי הארץ. עכשיו כמעט כל מכונית יכולה לקבל מענה למגבלות של הנכה
גו'יסטיק ומסך מגע יחידים מסוגם בעולם, שפותחו בישראל, מאפשרים לנהג נכה נהיגה מושלמת על הכביש, כך העיד השבוע מוריס מוצפי חיפאי עם שיתוק פוליו מילדות, שנוהג כבר 40 שנים למרות מגבלותיו ומצהיר "עכשיו עם מסך המגע אני נהג כמו כל הנהגים ואין ביני לבין נהג בריא שום הבדל".
להיות מוגבל על כיסא גלגלים ולהמשיך להתנייד בכבישים זו משימה לא קלה. על כך יכולים להעיד לא רק מוצפי, אלא אלפי הנכים הנעים בכבישי הארץ במכוניות שהותאמו למגבלות הפיזיות שלהם. למוצפי, חיפאי בן 63, נשוי, אב לשלושה וסב ל-6 נכדים המתנייד על כיסא גלגלים מאז היותו ילד כשחלה בשיתוק ילדים, הנהיגה הפכה עם השנים, למשימה קשה יותר ויותר.
רישיון הוא מחזיק 40 שנים ומאז הוא תמיד נוהג. "בדרך כזו או אחרת מצאתי כל מיני דרכים להיות על ההגה עם כל מיני אבזורים מתאימים", סיפר. "אבל להגיד לך שהרגשתי בטוח על הכביש זה לא יהיה אמיתי".
מוצפי שמתענג על האבזור החדש והפיתוח הישראלי מבית תמן מודה כי כשהחל לנהוג ברכב המותאם לנכים, האבזור היה כולו מכני ודרש לא מעט כוח כדי להפעילו. " הייתי אז בחור צעיר והצלחתי בכך, אבל זה לא היה פשוט גם אז". לדבריו "השאיפה והצורך להיות עצמאי גם בנהיגה למרות המגבלות הגופניות, נתנו לי את הכח הנדרש אבל זו לא היתה חוויה בשום צורה".
מוצפי מודה שבצעירותו כמעט בכל פעם שהלך לישון קיווה להתעורר למחרת עצמאי יותר. "תמיד רציתי להיות עצמאי. בעיקר בנהיגה ולא להיות תלוי באחרים". במשך השנים הגיל והנכות עשו את שלהם. "המצב הפיזי שלי החמיר והנהיגה הפכה לקשה הרבה יותר", העיד. היום מספיקה לו רק יד אחת להיות הנהג המושלם על הכביש. המפנה הדרמטי בחווית הנהיגה בא בעקבות הפיתוח של תמן. מוריס, מפעיל כיום את המכונית שברשותו, פולקסווגן טרנספורטר -5T- רק בעזרת ידו השמאלית כי הוא מרותק לכיסא גלגלים, פלג גופו התחתון מוגבל והוא סובל מהגבלות נוספות.
"כבר שמונה שנים אני נוהג בעזרת ג'ויסטיק שאני מפעיל ביד שמאל. בשנים הללו, נהגתי בכביש אבל פחדתי. נסעתי מקסימום 80 קמ"ש, לא הרגשתי בטחון לנסוע מהר יותר. פשוט לא היתה לי תחושה כיצד מגיב הכביש לנהיגה שלי".
אבל לא מוריס ייכנע בטח שברקע יש פיתוחים חדשים וקידמה שאצה לה כל יום מחדש. כל השנים התמודד עם קשיים ולא נרתע מהם. הוא הקים משפחה ותיפקד בצורה אופטימלית. הוא ידע כי הניידות היא המפתח. ניידות ורכב צמוד ומאובזר היו למטרה. "הרכב הוא חלק ממני ומהמשפחה", הוא אומר בחיוך. "הוא מאפשר לי להגיע לכל מקום. אני מסיע את אשתי. יחד אנחנו עושים קניות כמו בכל משפחה אחרת".
למרות כל השנים שבהם הוא נוהג באופן עצמאי ברכבים מסוגים שונים, הוא מדגיש כי חייו השתנו לבלי הכר לפני כשנה. "מאז שהתקינו לי את המערכת החדשה של תמן, אני מרגיש בטוח יותר בכביש. ביטחון זו תמיד הבעיה של הנכה. ביטחון מאפשר נסיעה למרחקים גדולים יותר לבד. מסיר פחדים. מעניק ביטחון עצמי מול הנהג האחר בכביש. אני בן אדם שאין לו פחדים כפי שהיו לי בעבר מנהיגה. אם צריך ומותר אני מגיע למהירות של 110-120 קמ"ש עם הרגשה שאני שולט ברכב ובכביש ללא בעיות והכי בטוח לא מסכן את משפחתי ולא את הנהג שממול"
אתה נכנס לרכב עם כיסא גלגלים מוגבל ברגליים, מאיפה הביטחון והשליטה ברכב?
"האמת בתוך תוכי בפעם הראשונה מזה שנים אני מרגיש כמו כל נהג אחר על הכביש".
תסביר.
"כבר לא מצפצפים לי שאני נוסע לאט מדי. כי אני לא נוסע לאט מדי. לא עוקפים אותי ומסתכלים עלי כעל נהג מסכן שלא יודע לנהוג. אני עכשיו שווה לכל רכב ולכל נהג אחר בדרך. זה מה שאני מרגיש ואני חושב שגם הרכב ממול הנהג או הנהגת מרגישים בזה".
מוריס שחי היום חיים אחרים על הכביש כהגדרתו לא כועס על התקופה שעבר. "אני בן אדם שלמרות המגבלות שלי תמיד שמח בחלקו. הייתי שמח שצפצפו לי בכביש ותקעו לי מבטים עוינים והיום אני שמח עוד יותר בזכות המערכת המיוחדת שהותקנה ברכב ומשנה לי לא רק את חווית הנהיגה, אלא את החשיבה.
מעדויות שאספנו במפעל המתקין ואצל המפתחים עולה כי "מדובר בשתי פונקציות שעושות את הבדל. הראשונה היא מערכת הנהיגה הייחודית המאפשרת לנוהג לקבל פידבק מהכביש". הסביר מנכ"ל החברה משה אופק. "נהג ברכב רגיל שמחזיק את ההגה חש את התנהגות הרכב בכביש את התגובה של הדרך לאחיזתו בהגה. ברכבים המותאמים לבעלי מוגבלויות, המערכת היא חשמלית ובמצב הזה אין לנהג האוחז בהגה כל תחושה פיזית לגבי תגובות הכביש לנהיגה שלו".
לטענת אופק במקרה של מוצפי ואחרים שהותקנה ברכבם המערכת זה הופך את הנהיגה לבעלת תחושה של ממש . "ליתר דיוק בג'ויסטיק המיוחד שהותקן למוריס, היחיד מסוגו בעולם, יש לו את "ההרגשה של הכביש כמו לכל נהג אחר". ומסך המגע, שגם הוא יחיד מסוגו בעולם משלים את החוויה והתחושות שכה היו חסרות לנהג הנכה".
מה מעניק מסך המגע לנהג הנכה?
"מסך המגע פרי תכנון ופיתוח של חברת "תמן- תעשיית מערכות נהיגה", מאפשר למוצפי לשלוט ביד שמאל בלבד, היד הדומיננטית שלו, בכל הפעולות הקשורות לנהיגה, החל מהדלקת הרכב, תפעול החשמל והאורות, המגבים, האיתותים , החלונות ואפילו משענת הראש, החשובה לו מאוד. למעשה כל הפעולות שאדם רגיל מבצע לפני ובמהלך הנהיגה בשתי ידיו, מוריס מבצע בקלות ביד אחת בעזרת מסך המגע".
מסך המגע והג'ויסטיק הם לא הדבר היחיד שתמן העניקו למוצפי. המתבונן מהצד בדרך שבה מוריס מגיע עם כיסא הגלגלים החשמלי שלו אל הרכב, פותח בעזרת השלט את הדלת הצדית, המפעילה את המעלית הקטנה המסייעת לו להיכנס לרצפה המונמכת של הרכב, אינו יכול שלא להתפעל מהטכניקה המדויקת והמהירה שבה נעשה התהליך הזה. כשמוריס מגיע אל ההגה, בתוך שניות בודדות, מסך המגע כבר מוכן לפעולה, שכן הוא נדלק בעזרת השלט שפותח את הרכב. שתי שניות נוספות ומוריס מוכן לצאת לדרך.
"זה לא סתם מסך מגע כמו במכשירי הטאבלט או המסכים שברכבים רגילים", מסביר עדי אדלר מנכ"ל משותף בתמן. "זה מסך מותאם לבעלי מוגבלויות שדרכו הם מפעילים את כל הפונקציות הנדרשות להפעלת הרכב וגם מקבלים איזון חוזר על הפעולות שהם עושים". המסך כולו וחלקיו השונים הם פרי פיתוח ותוכנה של תמן.
יש אפשרות להתאים את המסך בהתאם למגבלות והרצונות של כל נהג?
משה אופק "בוודאי. ניתן להזיז את הפעלת הפונקציות על המסך בהתאם לרצונות של הנהג. להתאים לו את זה כמו כפפה ליד".
מוריס מתלהב מהמסך מהג'ויסטיק מהכל אבל בעיקר חשוב לו יותר ש"מתייחסים אלי בתמן לא כאל לקוח אלא כבן בית. כל דבר שמצריך טיפול שלהם , הם עושים מיד ובחיוך גדול. זה אומנם נראה מוסך ענק אבל זה לא מוסך שאתה מגיע לטיפול ברכב וחושב "איך ישחטו אותך במחיר, אצלם קבלת הפנים והטיפול מלאים ברגש ואני חושב שזה נכון לא רק שמדובר בנכים".
המערכות המשוכללות המותקנות ברכבים המותאמים למוגבלים הן מאד מורכבות ודורשות לא פעם טיפול תחזוקתי או התאמות. "אנחנו מיודעים לכל הדברים הללו ומגישים שירות מידי בכל הארץ לכל בעיה שמתעוררת" הסביר אדלר.
ומה קורה כשנתקעים בדרך וזקוקים לחילוץ?
מוצפי: "קרה לי שנתקעתי וידעתי שיש לי אל מי לפנות. הם הגיעו וחילצו אותי".
בנוסף בשל שינויים במצבו הרפואי נתקל לעתים מוצפי בבעיות חדשות שמקשות עליו את הנהיגה. "אני מגיע ותמיד הם מוצאים פתרון מתאים".
מסך מגע מאפשר למוגבלים קשים לנהוג בביטחון רב