אפקט היופי
חברי כנסת נאים יותר מקבלים יותר אזכורים חיוביים במהדורות החדשות
ככל שהופעתם החיצונית של חברי הכנסת הייתה נאה יותר, כך הם קיבלו יותר אזכורים חיוביים בחדשות בערוצי הטלוויזיה, כך עולה ממחקר חדש שנערך בחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה. "במחקר קודם שערכנו מצאנו כי פוליטיקאים נאים יותר יסוקרו יותר מפוליטיקאים נאים פחות ופוליטיקאיות נאות יותר יסוקרו יותר מפוליטיקאיות נאות פחות. כעת אנו רואים שהמראה החיצוני משפיע גם על איכות הסיקור", אמרה ד"ר דנה מרקוביץ'-אלפסי מעורכות המחקר.
במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים פרופ' יריב צפתי ראש החוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה וד"ר דנה מרקוביץ'–אלפסי לבדוק האם ההופעה החיצונית משפיעה גם על טיב הסיקור, כלומר, חיובי או שלילי. לשם כך נערך ניתוח תוכן כמותי של מהדורות החדשות המרכזיות בערוצים 2, 10 ו-1 ששודרו במשך שנה במהלך כהונתה של הכנסת ה – 18. כל הופעה טלוויזיוניות של כל חבר כנסת סווגה כחיובית, שלילית או ניטרלית. הופעה חיובית הוגדרה ככזו כאשר פוליטיקאי הוצג או תואר כמנהיג, כמומחה או בעל תכונות והתנהגויות חיוביות ורצויות. הופעה שלילית הוגדרה ככזו כאשר פוליטיקאי הוצג או תואר כמי שפעילותו או התנהגותו לא מקצועית ופוגעת בחברה או כבעל תכונות בלתי רצויות והופעה ניטרלית הוגדרה ככזו שתיארה פעילות שוטפת של הפוליטיקאים, מתוקף תפקידם, מבלי לתת לה ביטוי חיובי או שלילי.
מתוצאות המחקר עולה כי ככל שהופעתם החיצונית של חברי הכנסת הייתה נאה יותר, כך הם קיבלו יותר אזכורים חיוביים בחדשות. כאמור, במחקר הקודם נמצא שכל עלייה ביחידה אחת ב"סולם היופי" הגדיל את כלל הסיקור. כעת נמצא כי עלייה ביחידה אחת הביאה לעלייה ב-34% באזכורים החיובים. כלומר, במידה ויש שני חברי כנסת "שווים" בכל יתר הפרמטרים: אותו מגדר, גיל, מוצא, מעמד ועמדה פוליטית וכד' אבל אחד מהם ממוקם ברמה אחת גבוהה יותר ב"מדד היופי" יהיו לו סך הכל 34% יותר אזכורים חיובים.
"כשבדקנו האם לעלייה ב'מדד היופי' יש השפעה דומה גם בסיקור ברדיו לא מצאנו את אותו האפקט. מה שמחזק עוד יותר את המסקנה שלמראה עצמו יש חשיבות בסיקור החיובי", אמרו החוקרים.