קנסות על רכבים מזהמים בחיפה
חיפה אוסרת כניסת כלי רכב מזהמים למרכז העיר. ההסדר יחול בשלב ראשון על כלי רכב עם מנוע דיזל במשקל של מעל 3.5 טון – בעיקר אוטובוסים, מיניבוסים ומשאיות קלות וכבדות, ובשלב השני גם על רכבי דיזל במשקל מתחת ל-3.5 טון
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה אתמול תיקון לצו התעבורה, שהגיש משרד התחבורה ונועד לאפשר לרשויות מקומיות לבצע אכיפה לצמצום זיהום אוויר מתחבורה באמצעות קנסות. האישור יאפשר לעיריית חיפה, שכבר הכינה תוכנית לצמצום זיהום האוויר מתחבורה בעיר, לבצע אכיפה באמצעות קנסות. לפי התוכנית, תיאסר כניסת כלי רכב מזהמים, מתקן יורו 4 ומטה, לאזורים שיסומנו בתמרורים.
רכבים פרטיים שיעברו על האיסור צפויים לקנס של 500 שקלים ורכבים בבעלות חברות ותאגידים צפויים לקנס של 1,000 שקלים. היו"ר כבל אמר כי המטרה היא לאפשר במקרה הזה לחיפה, ובעתיד לכל רשות שתרצה ותגיש תוכנית, לייצר אזור נקי מזיהום אוויר.
עו"ד עופר לוי, נציג הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, אמר כי הצו נדרש על מנת לאפשר לעיריית חיפה ליישם את התוכנית שאושרה בספטמבר 2016, במסגרתה סימנה העיר בתמרורים אזור אוויר נקי. לדבריו, אישור הצו נדרש על מנת להקל על האכיפה ולבצעה באמצעות קנסות ולא באמצעות הזמנה לדין.
ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, הזכיר כי התיקון נועד ליישם חוק שהעביר כבר בשנת 2008, ורק 10 שנים לאחר מכן מגיעה התוכנית הראשונה של עיריית חיפה. "אני מגיע לדיון הזה מאוד כועס. 1,100 איש מתים מדי שנה בישראל כתוצאה מזיהום אוויר מתחבורה – הרבה יותר מההרוגים בתאונות הדרכים או מהסכסוך הישראלי פלסטיני – זאת אומרת שמאז חקיקת החוק מתו 11,000 איש כי כלום לא קרה ואף אחד לא השתמש בסמכויותיו. אם זו לא שערורייה אני לא יודע איך נראית שערורייה.
ראש צוות חקיקה בעיריית ירושלים, עו"ד שמואל שפט, אמר כי בעוד כחודשיים צפויה עיריית ירושלים לאשר חוק עזר עירוני דומה לחיפה, וביקש שירושלים לא תצטרך לבוא שוב לבקש את אישור הוועדה. היו"ר כבל שב ודרש לבחון כל תוכנית בהתאם לפרטיה – אזור הפעלתה, כלי הרכב שההסדר יחול עליהם ועוד – והודיע כי הוועדה לא תאשר תכניות שטרם הוגשו. מנכ"ל ארגון חברות ההסעה, שוקי שדה, אמר כי ברגע שלא תהייה אפשרות להכניס אוטובוסים פרטיים למרכזי העיר תהייה לכך משמעות חמורה. הוא הוסיף כי צריך למצוא פתרונות במקומות חניה לאוטובוסים הללו מחוץ לעיר.
ראש עיריית חיפה, יונה יהב אמר על החלטת ועדת הכלכלה: "אני מברך את ועדת הכלכלה על אישור הצו. חיפה עוברת מהפכה סביבתית סגרנו את מיכל האמוניה, אנחנו נלחמים במזהמים של המפרץ ובמקביל, מעודדים כניסת רכבים לא מזהמים, מעניקים חנייה חינם לבעלי רכבים היברדיים ומשקיעים בפיתוח תעשייה חדשה ובלתי מזהמת לצד פארקים ירוקים במורד הקישון".