השריפה בכרמלית
חיפה לא יורדת מהכותרות. לפני כחודש וחצי שריפה ענקית בכרמל שכילתה עשרות בתים ופגעה בעוד מאות, לאחר מכן הפיצוץ ושריפת הענק במפרץ חיפה. אחריו הצפת האיום של מיכל האמוניה, מה שמכונה "פצצה גרעינית בלב הישוב", ועכשיו העיר התחתית כמעט בערה. קרונות בכרמלית, רכבת התחתית היחידה בישראל, החלו לבעור. רק בנס נמנע אסון ופגיעות בנפש שכן הרכבת התחתית בחיפה סגורה בשבת.
השריפה פרצה בתחנת כיכר פריז בעיר התחתית, שזו למעשה התחנה הראשונה. שני קרונות שחנו בתחנה עלו באש ועשן כבד היתמר מתוך התחנה. קרון אחד הושמד עד היסוד והשני ניזוק. העשן הכבד היתמר בתוך מנהרות הכרמלית ויצא מתחנות נוספות בעיר.
לצד 13 צוותי הכיבוי שפעלו בשריפה נאלצה המשטרה להיערך בהתאם ולסגור לא מעט רחובות סמוכים לתחנות הכרמלית לתנועה ומעבר בני אדם. למעשה כל הרחובות לאורך ציר התנועה של הכרמלית מהעיר התחתית ועד למרכז הכרמל נסגרו. רק לאחר כשעה כשבמהלכה היה סוג של בלבול ואנדרלמוסיה – ודיווחים סותרים כובתה האש וכל צירי התנועה נפתחו מחדש.
על פי כוחות הכיבוי שהיו בשטח, העשן הכבד עלה, בין היתר, מכיוון תחנת הנביאים לתחנות הגבוהות יותר, מסדה, גולומב ומרכז הכרמל. רק הודות לפעולה מהירה שלהם לא נרשמו נפגעים שכן הצוותים של כיבוי הפעילו מסכי מים בתחנות לאורך המסלול כדי למנוע התפשטות של העשן לעסקים ובתים.
במקביל לשריפה ולחשש להתפשטותה, חברת החשמל הודיעה על ניתוק אזורים שונים בעיר מזרם החשמל. אגב אחת התחנות הנמצאת בתוך מרכז מסחרי מגדל הנביאים שגם הוא הפך בעשור האחרון לגוש זכוכית חסר כל ענין מסחרי, כמו לא מעט בתי עסק בעיר חיפה ובעיקר בעיר התחתית ובהדר, שם הכוחות הצליחו למנוע חדירת עשן לתוך המרכז.
למעט פצועה אחת אישה כבת 70, המתגוררת ליד תחנת גולומב, ששאפה עשן וחשה ברע לא נרשמו אירועים חריגים ונפגעים. בדיוק כמו בשריפה בכרמל הפגיעות בנפש היו שוליות וכך גם בפיצוץ מיכל הבנזין במפרץ לפני כחודש.
הכרמלית שהיא 'האנדר גראונד' היחיד בארץ. היא בנויה משני מסלולים אחד שעולה ואחד שיורד. בכל מסלול שני קרונות שאין ביניהם מעבר. בימים כתיקונם הכרמלית היא סוג של מוצג ארכיאולוגי כי התנועה בו היא כמעט אפסית. שנים של הזנחה בכל מה שקשוו לשיווק התנועה בכרמלית, העמדת שאטלים, הביאו את הכרמלית לפעול ללא שום יכולת לייצר ערך לציבור החיפני. לאחרונה החלה הכרמלית לתת שירותים למחזיקי רב קו.
בעקבות השריפה הכרמלית צפויה להיות מושבתת כנראה תקופה ארוכה יחסית לתקלה מן הסוג הזה. כיבוי האש הקים צוות חקירה לבדיקת נסיבות השריפה. הצוות בראשות ראש ענף חקירות במחוז חוף בכיבוי האש טפסר משנה רן לוי, יבדוק מה גרם לשריפה והאם מדובר בתקלה בלתי נמנעת, או רשלנות, או צירף מקרים שרק בנס לא גרם לאסון כבד בעיר.
"היה לנו מזל שהאירוע הזה היה בשבת. שעה שהכרמלית לא עובדת. אילו זה היה קורה ביום חול רגיל ואנשים היו בכרמלית הסיפור היה נראה אחרת לגמרי", אמר אתמול תפסר אברהם תמרי מפקד תחנה חיפה.
תושבים הגרים בסמוך לתחנות בתוואי הכרמלית סיפרו "זה הי מפחיד. אני גר מעל התחנה במסדה ופתאום אני רואה עשן יוצא מהכרמלית. חשבתי שיש שריפה, אבל ככל שהזמן עבר זה היה יותר מפחיד". שושנה תושבת בנין סמוך "בשלב מסוים העשן היה כבר בתוך הבית לקחתי משהו ויצאתי החוצה כדי לא להילכד בבית למקרה שהשריפה והעשן יתפרצו מהמנהרות של הכרמלית".
עירית חיפה טוענת כי כרגע סיבות הדליקה נחקרות ולא ידועה סיבה מבוהקת. המשטרה וכיבוי אש חוקרים. עוד נאמר בתגובה לגבי הנזקים המוערכים במיליוני שקלים. "לכרמלית יש ביטוח".
עוד ציינו בעיריה כי רק לפני חודש הוכרה הכרמלית כאמצעי תחבורה ציבורי על ידי משרד התחבורה ומאז חלה עליה דרסטית במספר הנוסעים, כ-85 אלף נוסעים בינואר 2017, עלייה של 50% לעומת ינואר אשתקד. ראש העיר מינה את מנכ״ל העירייה לעמוד בראשות צוות שיפעל החל ממחר בבוקר לעשות את כל שאפשר להחזיר את הכרמלית לפעולה.
קרדיט צילום: דוברות כיבוי אש חיפה | השריפה בכרמלית